لاستیک ران فلت چیست؟

Rate this post

اگرچه ممکن است این اتفاق به ندرت بیفتد؛ اما بهتر است برای تعویض لاستیک‎های خودتان آماده باشید. بسیاری از افراد به هر دلیلی قادر به تعویض کردن لاستیک خودروی خودشان نیستند. به خصوص اگر در کنار جاده اتفاقی برای آن‎ها رخ داده باشد و بخواهند همان جا مراحل تعویض لاستیک را انجام دهند. خوشبختانه با وجود لاستیک ران فلت، می‎توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. چون لاستیک‎های ران فلت می‎توانند حتی پس از کاهش فشار تایر نیز کار کنند. اگر به دنبال این هستید که بیشتر با لاستیک ران فلت ماشین آشنا شوید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

تفاوت لاستیک ران فلت و معمولی

لاستیک‎های ران فلت می‎توانند به عنوان یکی از لاستیک‎های محبوب برای مشتریان شناخته شوند. این لاستیک‎ها این امکان را به شما می‎دهند تا حتی پس از پنچرگیری به رانندگی ادامه دهید تا جایی که به یک مرکز فروش لاستیک برسید و مراحل تعویض لاستیک را انجام دهید. اکثر برندهای تولیدکننده تایر، معمولا تایرهای ران فلت خود را بر اساس استانداردهای رایج طراحی می‎کنند. اکثر لاستیک‎های ران فلت را می‎توان با سرعت حداکثر ۸۰ کیلومتر در ساعت مورد استفاده قرار داد. از مهم مهم‎تر اینکه اصلا مهم نیست که لاستیک‎های ران فلت پر از باد هستند یا خیر، در صورت می‎توانند برای رانندگی ایمن شما مورد استفاده قرار گیرند.

طبق توضیحات داده‎شده می‎توان متوجه شد که ساختار لاستیک ران فلت با لاستیک‎های معمولی کاملا متفاوت است. دلیل این موضوع هم می‎تواند کاربردهای متفاوت تایرهای ران فلت باشد. در ادامه به برخی از تفاوت‎های اصلی لاستیک ران فلت و معمولی اشاره می‎کنیم.

  • لاستیک‎های ران فلت ساختار بسیار قوی دارند. دیواره‎های کناری این لاستیک‎ها از جنس الیاف شیشه و پلی آمید است. این ساختار می‎تواند از خودرو در هنگام افت فشار هوا حمایت کند. در حالی که لاستیک‎های معمولی، ساختار ضعیف‎تری نسبت به لاستیک‎های ران فلت دارند.
  • لاستیک‎های معمولی می‎توانند بیشتر لرزش‎های جاده را جذب کنند. در حالی که لاستیک‎های ران فلت به دلیل داشتن ساختار سخت خود، از فروریختن دیواره‎های جانبی تایر جلوگیری می‎کنند.
  • هزینه نصب لاستیک ران فلت بیشتر از هزینه نصب لاستیک‎های معمولی است.

انواع لاستیک ران فلت

زمانی که صحبت از انواع لاستیک ران فلت می‎شود، می‎توان در مورد دو فناوری بسیار محبوب صحبت کرد. یکی از این فناوری‎ها، سیستم نگهدارنده و دیگری سیستم حلقه پشتیبانی است که هر دوی این لاستیک‎ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. همه این لاستیک‎ها به شما این امکان را می‎دهند تا حتی با کاهش فشار باد داخل لاستیک، به رانندگی خودتان ادامه دهید. چون حداکثر سرعت و مسافت وسیله نقلیه برای یک لاستیک ران فلت توسط سازنده مشخص شده است. در ادامه به انواع لاستیک‎های ران فلت اشاره می‎کنیم.

Continental SSR (Self-Supporting Run Flat)

لاستیک‎های ران فلت ساپورت کننده، دارای دیواره‎های جانبی سفت‎تری نسبت به دیگر لاستیک‎ها هستند. به همین خاطر، این لاستیک‎ها می‎توانند تا مدت زمان کوتاهی وزن خود را تحمل کنند.

لاستیک  Continental SSR

این لاستیک‎ها را می‎توان برای همه رینگ‎های استاندارد و طیف وسیعی از خودروها مورد استفاده قرار داد. در صورت نیاز، می‎توان این نوع لاستیک ران فلت را تعمیر کرد. از مزایای این لاستیک می‎توان به امکان رانندگی کردن با آن با سرعت بالا اشاره کرد.

 لاستیک‎های فشار صفر

لاستیک‎های فشار صفر می‎توانند برای توسعه تایرهای برجسته مورد استفاده قرار گیرند. این لاستیک‎ها نیز می‎توانند روی اکثر مدل‎های خودرو نصب شوند.

لاستیک PAX با سیستم پشتیبانی

یکی دیگر از انواع لاستیک‎های ران فلت این لاستیک است که به همراه یک سیستم پشتیبانی ارائه می‎شود. این لاستیک‎ها می‎توانند حتی در زمان پنچر شدن، تمام وزن را با کمک چرخ و از طریق رنگ نگه دارند.

کاربرد لاستیک ران فلت

لاستیک‎های ران فلت به دلیل ساختار خاصی که دارند، می‎توانند بدون نگرانی پنچر شدن مورد استفاده قرار گیرند. این لاستیک به دلیل داشتن وزن سبک، می‎توانند بهره‎وری سوخت را در خودرو افزایش دهند. به همین خاطر، این لاستیک‎ها گزینه خوبی برای خودروهایی هستند که امکان قرار دادن لاستیک زاپاس درون آن‎ها وجود ندارد.

معایب لاستیک ران فلت

قبل از اینکه بخواهیم در مورد مزایای لاستیک ران فلت صحبت کنیم، باید توجه داشته باشید که نمی‎توان این لاستیک‎ها را با لاستیک‎های معمولی‎ترکیب کرد. بنابراین، اگر نیاز به نصب این لاستیک‎ها دارید، باید حتما ۴ حلقه لاستیک خریداری کنید. البته با توجه به مزایای این لاستیک‎ها، می‎توان این لاستیک‎ها را برای رانندگی ایمن خریداری کرد و تا چندین سال مورد استفاده قرار داد. در هر صورت مانند هر یک از انواع لاستیک‎های خودرو، این لاستیک‎ها نیز دارای معایبی‎اند که در ادامه به برخی از آن‎ها اشاره می‎کنیم.

قیمت بالاتر

لاستیک ران فلت یکی از انواع لاستیک‎هایی است که می‎تواند با قیمت بالاتر برای خودرو خریداری شود. از طرفی چون نیاز به تعویض هر ۴ لاستیک خودروست، ممکن است کمی‎در ابتدای کار نیاز به صرف هزینه زیادی برای خرید لاستیک‎های ران فلت داشته باشید. از طرفی چون این لاستیک‎ها توسط برندهای بزرگ تولید‎کننده لاستیک ساخته می‎شوند، قیمت بالاتری نسبت به لاستیک‎های معمولی دارند.

یک راه حل موقت

لاستیک‎های ران فلت می‎توانند گزینه ایده‎آلی برای رساندن شما به یک تعمیرکار باشند. بنابراین، نمی‎توانند به صورت دائمی‎روی خودروی شما نصب شوند. شما نمی‎توانید لاستیک ران فلت را تعمیر کنید. اگر این لاستیک‎ها خراب شوند، باید حتما یک نمونه جدید از آن‎ها را خریداری کنید. از طرفی امکان جایگزینی یک چرخ با لاستیک معمولی وجود ندارد، چون هر ۴ چرخ باید با لاستیک ران فلت طراحی شده باشند.

عدم کاهش ارتعاشات در حین رانندگی

اگرچه سفت بودن دیواره جانبی لاستیک ران فلت می‎تواند باعث شود تا شما یک رانندگی ایمن داشته باشید؛ اما دیواره جانبی سخت‎تر نمی‎تواند روی ارتعاشات موثر باشد. به همین خاطر، احتمالا یک رانندگی سخت و با ارتعاش زیاد را تجربه می‎کنید. البته تنظیم دقیق سیستم تعلیق خودرو، می‎تواند تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کند.

محدود بودن تنوع لاستیک‎های ران فلت

لاستیک‎های ران فلت اغلب برای ماشین‎های خاص ساخته می‎شوند. افرادی که وسایل نقلیه متفاوت دارند، ممکن است نتوانند لاستیک ران فلت مناسب خود را پیدا کنند. همچنین، ممکن است با خرابی یکی از لاستیک‎های ران فلت روی خودروی خودتان، نیاز به جستجو در سایت‎ها و فروشگاه‎های مختلفی داشته باشید تا بتوانید در نهایت لاستیک مورد نیاز خود را خریداری کنید.

عدم امکان تعویض یک لاستیک ران فلت

اگر یکی از لاستیک‎های ران فلت شما خراب شود، نمی‎توانید آن را با هر نمونه دیگری جایگزین کنید. این لاستیک‎ها باید با نمونه مشابه خود جایگزین شوند. پس اگر نیاز به تعویض یکی از لاستیک‎های ران فلت داشته باشید، احتمالا باید هر ۴ لاستیک را تعویض کنید. در این صورت، هزینه تعویض هر ۴ لاستیک ران فلت افزایش پیدا می‎کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خرید و قیمت تماس بگیرید 02632605