تفاوت لاستیک مسابقه ایی با معمولی

Rate this post

تفاوت لاستیک مسابقه ایی با معمولی در عملکرد و ظاهر آن‌ها است. اگر نگاهی به این لاستیک‌ها بیندازید متوجه خواهید شد که تایرهای مسابقه ایی چقدر غیرعادی هستند. از لحاظ ساختار و شکل ظاهر با هم تفاوت‌های عمده‌ای دارند. اما چرا لاستیک‌های مسابقه ایی الگوی آج ندارند و سطح آن‌ها عموماً صاف است؟ با ادامه این مقاله همراه باشید تا شما را با انواع مختلف تایر و تفاوت‌های هرکدام از آنها آشنا کنیم.

 

 

قبل از اینکه بخواهیم تفاوت لاستیک مسابقه ایی با معمولی را بیان کنیم بهتر است تا به معرفی این محصولات بپردازیم.

 

 

منظور از لاستیک مسابقه ایی  چیست؟

 

 

نوع مسابقه ایی این محصول عملکرد بسیار خوبی دارد. این تایر با ایجاد گرمای زیاد باعث خواهد شد تا لاستیک چسبندگی بیشتری داشته باشد؛ به همین دلیل کشش را ثابت نگه خواهد داشت. معمولاً این تایر نرم است و به‌گونه‌ای طراحی شده است تا عملکرد مطلوبی در کوتاه‌مدت داشته باشد. در واقع عمر بالای آن فدای کیفیت و عملکرد کوتاه‌مدت شده است.

 

 

این محصولات در اواخر دهه شصت به بازار معرف شدند و به طور مداوم تکنولوژی ساخت و کیفیت آن‌ها تغییر می‌کند.

 

 

منظور از لاستیک معمولی چیست؟

 

 

لاستیک‌های خیابانی دارای آج دقیق و منظمی هستند که برای شرایط آب‌وهوایی مختلف طراحی شده‌اند. آج باعث می‌شود تا تایر به‌خوبی با پدیده هیدروپلنینگ یا همان عدم فرمان‌پذیری خودرو در شرایط آب‌وهوایی نامساعد مقابله کند. این محصول به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند در آسفالت، بتن و شرایط دیگر عملکرد خوبی داشته باشد. برای مثال لاستیک‌های زمستانی برای سطوح پوشیده از برف‌ویخ طراحی شده‌اند.

 

 

از جمله تفاوت لاستیک مسابقه ایی با معمولی، فرق در ترکیبات آن‌ها است. تایر‌های معمولی دارای ویژگی‌های زیر هستند:

 

 

 

    • طول عمر بالا

 

 

    • پایداری و مقاومت غلتشی کم

 

 

    • جذب ضربه برای آسایش بیشتر سرنشینان

 

 

 

فرق لاستیک مسابقه ایی با معمولی

 

 

لاستیک‌های مسابقه معمولاً از ترکیب پلیمر و دولایه ذرات کربن تولید شده‌اند. این ترکیب اگرچه راندمان کوتاه‌مدت را بالا می‌برد؛ اما فقط چند صد مایل می‌توان از آنها به‌خوبی استفاده کرد. معمولاً این لاستیک‌ها را برای مسابقه‌های با زمان نیم تا سه‌ساعته استفاده و بعد از پایان مسابقه، آن‌ها را جدا می‌کنند.

 

 

این محصول نیازی به طول عمر بالا ندارد؛ بلکه باید بتواند با حداکثر سرعت حرکت کند و درعین‌حال قابل‌کنترل هم باشد. این تایرها سرعت بالا و هندلینگ را با ایمنی راننده در طول مسابقه ترکیب می‌کنند تا مسابقه به پایان برسد.

 

 

از جمله تفاوت لاستیک مسابقه ایی با معمولی نوع ترکیب مواد اولیه آن‌ها است. تایر پیست از ترکیباتی تولید شده است که نرم‌تر هستند؛ به همین دلیل راحت‌تر به جاده می‌چسبند. این موضوع باعث می‌شود تا ماشین در سرعت‌های بسیار زیاد لیز نخورد و ایمنی راننده تأمین می‌شود.

 

 

در مقابل، نوع معمولی این محصول که برای استفاده روزمره مناسب هستند از ترکیبات زیر تولید شده‌اند:

 

 

 

    • سیلیس

 

 

    • روکش کولار

 

 

    • مواد لاستیکی بادوام

 

 

    • نخ‌ها در جهت شعاعی

 

 

 

این محصول عمدتاً دارای ساختارهای پیچیده‌ای است که باعث می‌شود در مقابل رانندگی چالش‌برانگیز مقاومت خوبی داشته باشد.

 

 

تایرهای معمولی همه‌کاره هستند درحالی‌که لاستیک‌های پیست مسابقه به‌منظور داشتن حداکثر سرعت و چسبندگی بیشتر طراحی شده‌اند و با استاندارد لاستیک‌های معمولی برای رانندگی در جاده مطابقتی ندارند.

 

 

از مهم‌ترین تفاوت لاستیک مسابقه ایی با معمولی می‌توان به قیمت آن‌ها اشاره کرد. قیمت لاستیک ماشین مسابقه ایی بیشتر است.

 

 

انواع مختلف لاستیک مسابقه ایی

 

 

اگر چه تفاوت لاستیک مسابقه ایی با معمولی زیاد است اما خود لاستیک‌های پیست هم بسته به نوع و شرایط برگزاری مسابقه در مدل‌های مختلفی طراحی می‌شوند. برای مثال قطعاً نوع تایر استفاده شده برای مسابقه فرمول یک با ناسکار تفاوت دارد.

 

 

مهندسان باتجربه روی این تایرها کار می‌کنند تا یک محصول، مناسب با رویدادهای مسابقه ارائه دهند. در ادامه با انواع مختلف این تایرها آشنا می‌شویم.

 

 

لاستیک‌های مسابقه ایندی کار

 

 

ایندی کار یکی از مسابقات اتومبیل‌رانی چرخ باز است که در کشور امریکا برگزار می‌شود. لاستیک‌های این مسابقه توسط شرکت Firestone تولید می‌شوند که دارای سه مدل‌ زیر هستند:

 

 

 

    1. تایرهای مشکی که دوام بالاتری دارند و تعادل خوبی برای خودرو ایجاد می‌کنند.

 

 

    1. تایرهای قرمز این شرکت نرم‌تر هستند و تعادل و سرعت بالاتری نسبت به نوع مشکی دارند؛ اما سریع‌تر فرسوده می‌شوند.

 

 

    1. تایرهای بارانی دارای شیارهایی هستند که برای جاده‌های خیس مناسب هستند و چسبندگی بالاتری نسبت به دو مدل اول دارند.

 

 

 

لاستیک مسابقه نسکار

 

 

لاستیک‌های به‌کاررفته برای خودروهای مسابقه نسکار از نوع Goodyear هستند. همان گونه که بیان کردیم از جمله تفاوت لاستیک مسابقه ایی با معمولی شکل ظاهری آن‌ها است. محصول Goodyear سطحی کاملاً صاف دارد و برای افزایش سرعت خودرو طراحی شده است.

 

 

این محصول به‌گونه‌ای طراحی شده است تا تماس مستقیم با سطح جاده را به حداکثر برساند. این تایر دارای مدل‌های مختلفی است که باتوجه‌به مسیر مسابقه طراحی می‌شوند.

 

 

لاستیک مسابقه  فرمول یک

 

 

تفاوت لاستیک مسابقه ایی با معمولی را در محصولات فرمول یک هم مشاهده می‌کنید. لاستیک‌های فرمول یک توسط شرکت ایتالیایی پیرلی که یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تایر در دنیا است تولید می‌شوند. ترکیبات لاستیکی مورداستفاده برای این محصولات سفت‌وسخت هستند. این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در برابر گرمای شدید مقاومت کنند و عملکرد بهتری داشته باشند.

 

 

البته ترکیبات به‌کاررفته در مدل‌های مختلف تایر می‌تواند متفاوت باشد؛ زیرا این محصولات بسته به شرایط پیست و آب‌وهوا طراحی می‌شوند.

 

 

مدل‌های مختلف تایرهای طراحی شده این شرکت برای مسابقه فرمول یک به ترتیب زیر هستند:

 

 

 

    • C1

 

 

    • C2

 

 

    • C3

 

 

    • C4

 

 

    • C5

 

 

 

سخت‌ترین لاستیک از نوع C1 است و نرم‌ترین این محصولات از نوع C5 می‌باشد. این شرکت همچنین دو محصول برای شرایط آب‌وهوایی مرطوب ارائه داده است. این تایرها از نوع Cincurato هستند.

 

 

لاستیک Slicks

 

 

لاستیک‌های Slicks محصولاتی هستند که برای مسابقات مختلف کاربرد دارند. از جمله تفاوت لاستیک مسابقه ایی با معمولی که از این نوع محصول هستند می‌توان به داشتن دیواره‌های جانبی بلند و آج پهن آن‌ها اشاره کرد. این موضوع کمک می‌کند تا وسیله نقلیه با سرعت بیشتری حرکت کند و درعین‌حال با سطح وسیع‌تری از جاده ارتباط برقرار کند و به آن بچسبد.

 

 

برای به حداکثر رساندن میزان چسبندگی محصول از مواد نرم‌تری برای ساخت آن استفاده می‌کنند. این محصول مقاومت خوبی در مقابل پیچیدن دارد؛ اما میزان سایش تایر به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

 

 

لاستیک‌های بارانی

 

 

وقتی پیست خیس است راننده مجبور است از لاستیک‌های بارانی استفاده کند. وقتی نگاهی به این محصول می‌اندازیم متوجه می‌شویم که در الگوی آج با دیگر تایرهای مسابقه ایی متفاوت هستند. این محصول به‌گونه‌ای طراحی شده است تا به‌خوبی بتواند آب باران را کنار بزند و با ایجاد گرما در سطح جاده میزان چسبندگی خود را افزایش دهد. این تایرها تنها در زمان آب‌وهوای نامساعد استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خرید و قیمت تماس بگیرید 02632605